Macar un minicorn…

"Unicorn"
Ilustratzie de Pierre Pomet (1658-1699), Histoire Générale Des Drogues, Traitant Des Plantes, Des Animaux Et Des Mineraux… (Paris, 1694)

Articol de Alexandru Ciolan din seria Misterele cuvintelor.

Inorog shi unicorn sunt cuvinte cu aceeashi structura interna shi cu acelashi intzeles, care vin insa, unul dinspre Estul, altul, dinspre Vestul europenitatzii (sl. inŭ = lat. unus “unu”, sl. rogŭ = lat. cornu “corn”), pentru a desemna una shi aceeashi fiintza: calul (alb) cu corn in frunte care a infierbantat imaginatzia antichitatzii shi a evului mediu. La francezi, unicorne (adjectiv) este orice animal (precum rinocerul) cu un singur corn, pentru animalul fantastic existand alt termen: licorne (substantiv feminin, cu toate k unicornul simbolizeaza, printre altele, virilitatea; exista in franceza chiar shi un adjectiv derivat, licorné, cu sensul “virilizat, masculinizat”). Francezul licorne vine din italiana, unde alicorno era o alterare a latinescului unicornis, prin aglutinarea (alipirea definitiva) a articolului hotarat, noul substantiv creat fiind socotit neaccentuat. Sa mai notam in aceasta sectziune etimologica existentza, in italiana, la fel k in franceza (shi spre deosebire de romana, unde unicorn este shi adjectiv, shi substantiv), a unui adjectiv (unicorne) shi a unui substantiv: liocorno, forma hibrida nascuta din incrucisharea lui alicorno cu lione “leu”).

Despre background-ul cultural fabulos al inorogului ne vom margini sa spunem k prezentza lui in imaginarul colectiv este atat de veche, incat il aflam evocat chiar shi in unele traduceri ale Vechiului Testament. In Psalmul 91, de pilda, in versiunea Anania, versul 10 suna: „iar fruntea mea se va inaltza k aceea a inorogului” – vazut, ashadar, k simbol al fortzei.

Bogata shi indelungata istorie culturala a unicornului a fost de curand trezita din amortzire de o noua legenda, nascuta sub ochii noshtri, in care numele shi o parte din simbolistica animalului imaginar al antichitatzii shi al evului mediu sunt transferate unei aparitzii relativ recente in peisajul financiar de tip occidental: afaceri pornite de la zero („de la firul ierbii”, cum se spune), cu un succes fulminant, atins in doar catziva ani, masurat in valoarea de cel putzin un miliard de dolari care le este atribuita pe piatza financiara. Cateva precizari shi limitari sunt aici necesare: nu orice afacere nou creata (o brutarie de cartier, sa spunem, sau o spalatorie auto), ci doar un start-up poate ajunge unicorn, pentru k nu orice afacere noua este un start-up; inventzie a anilor ’90, marcatzi de explozia economiei digitale, un start-up este creat cu intentzia declarata de a fi scalabil (de a putea creshte dincolo de piatza locala, regionala sau natzionala, fiind oprit numai de limitele fizice ale planetei noastre) shi de a avea acces la finantzari consistente anterioare listarii la bursa (obtzinute prin modalitatzi alternative, straine de sistemul bancar shi de mecanismul bursei – fonduri de investitzii de risc, investitori providentziali – business angel, strangerea de contributzii modeste de la un mare numar de investitori, fara nici un intermediar – crowdfunding, sunt doar cateva dintre aceste modele alternative de finantzare a start-up-urilor dezvoltate in ultimele decenii). Valoarea la care este evaluat un start-up nu inseamna k el chiar face banii care se crede k i merita, ci doar k aceasta este perceptzia finantzatorilor, care i acorda mai multe sau mai putzine shanse de succes. SHi ar mai exista o limitare a sferei posibililor unicorni: e musai, o dovedesc exemplele firmelor din fruntea bucatelor, sa propuna ori sa se foloseasca de tehnologiile digitale, creatoare de noi shi nebanuite pietze.

Exemple de firme care au pornit de la aproape nimic shi au ajuns fulgerator in elita economiei mondiale? Avant la lettre, adica inaintea anilor ’90, s-au nascut firme precum Intel (1968), Microsoft (1975), Apple (1976), Oracle (1977); in anii ’90 s-au nascut Amazon (1994) shi Google (1998); dupa 2000 s-au nascut LinkedIn (2002), Facebook (2004), YouTube (2005), Twitter (2006), Dropbox (2007), Waze (2008, cumparata in 2013 cu aproape un miliard de dolari de catre Google), Uber (2009), Instagram (2010), Pinterest (2010), Zoom (2011). Toate numele enumerate aici (iar lista ar putea continua) sunt, k sa ne jucam cu vorbele, nu de uni-corni, ci de multi- sau pluri-corni, fiecare dintre ele valorand mult mai mult decat un singur miliard de dolari.

Unicornii financiari existau, evident, shi inainte de a fi primit acest nume de succes. In anul 2012, fiica unor imigrantzi chinezi, pe numele ei Aileen Lee, nascuta odata cu Intel shi cu Microsoft, absolventa de MIT (Massachusetts Institute of Technology) shi cu un master la Harvard, trecuta prin birourile colosului bancar Morgan Stanley, cu o experientza de treisprezece ani la Kleiner Perkins (firma de finantzare a start-up-urilor), shia creat propria firma de finantzare a afacerilor incipiente, care a numit-o Cowboy Ventures (venture = capital de risc). In 2013, Aileen Lee a publicat intro revista de specialitate din Silicon Valley, TechCrunch, un studiu, intitulat Bine atzi venit in clubul unicornilor: ce avem de invatzat de la start-up-urile de un miliard de dolari, o analiza rece, impanata cu cifre shi grafice, menita a realiza portretul unui start-up de succes in care o firma de investitzii de risc sa merite sa investeasca. Singurul lucru spectaculos din acest studiu este folosirea termenului unicorn pentru a denumi „megaloviturile deceniului trecut”, precum Facebook sau LinkedIn, adica start-up-urile evaluate la un miliard de dolari, ceva la fel de rar, de fabulos shi de nereal k un unicorn. (La ora publicarii analizei lui Lee, numai 0,07% dintre start-up-uri ajungea, dupa circa shapte ani de la creare, la statutul de unicorn. Intre timp procentul a mai crescut, dar tot nu trece de 1%.) Intrun interviu, Aileen Lee avea sa ishi aminteasca: „Incercam sa gasesc un cuvant care sa poata fi folosit cu ushurintza iar shi iar. M-am jucat cu diferite cuvinte precum home run (succes deplin), mega hit (mega lovitura), dar toate sunau a blabla. Asha k am ales unicorn pentru k sunt… sunt companii foarte rare, in sensul k se nasc mii de start-up-uri in domeniul noilor tehnologii in fiecare an, dar numai cateva dintre ele, cat degetele de la o mana, vor ajunge companii unicorn. Sunt cu adevarat rare”. In plus, subliniaza Lee, exista shi o latura de poveste shi de joc, ludica, in toata aventura care se soldeaza cu atingerea statului de unicorn: „Multzi intreprinzatori shi fondatori au visuri mari shi vor sa faca lucruri care nimeni nu le-a mai vazut pana atunci. Succes deplin sau altceva de felul acesta nu surprinde acest spirit”.

Pe un blog indian (in limba engleza!) care ofera informatzii utile pentru start-up-uri, aflam, intro postare din 14 octombrie 2019, k pe langa derivatele augmentative decacorn (firma evaluata la zece miliarde) shi hectocorn (firma evaluata la o suta de miliarde), miliardul de dolari al unicornului are shi un submultiplu: minicornul, care ar fi start-up-ul evaluat la cel putzin un milion de dolari, dar care spera sa fie de cel putzin o mie de ori mai valoros, k sa intre in „Clubul unicornilor” de un miliard. Sa se fi nascut, in limbajul finantzelor internatzionale, o noua sinonimie, intre -corn shi miliard, care se va propaga, prin mimetism, shi in restul jargoanelor folosite de finantzishti?

In romana, prima noastra atestare, pana la proba contrarie, a lui unicorn este din aprilie 2014, intrun articol care prezenta povestea firmei israeliene Waze: „acei «unicorni» din Silicon Valley care ajung sa fie cumparatzi cu sute sau miliarde de dolari la putzin timp dupa ce gigantzii le vad shi le preconizeaza succesul. Waze a fost un astfel de unicorn, dar la mare departare de Silicon Valley” (adevarul.ro 7 IV 14). Termenul a fost folosit tot mai des mai ales in legatura cu UiPath, un start-up pornit intrun bloc din Delea Veche, ajuns unicorn shi chiar decacorn: „«Decacorn-ul» UiPath shia ales bancile cu care vrea sa se listeze pe bursa din New York, la o evaluare de peste 20 miliarde de dolari. Compania fondata in Romania a ajuns la aceasta evaluare in doar 5 ani de la prima finantzare, de nici 2 milioane de dolari, obtzinuta in Londra” (zf.ro 18 XI 20). Inca nu avem atestari in presa noastra pentru hectocorn. Le ashteptam.

Nu shtim catzi unicorni va fi descoperit sau va descoperi Aileen Lee, legandu-shi numele de mega-succesul lor, dar statutul de contributor la imbogatzirea jargonului din Silicon Valley nu i-l poate nega nimeni.

Cuvinte cheie: Misterele cuvintelor, inorog, unicorn, start-up, hectocorn, minicorn, decacorn, crowdfunding


Alte articole lingvistice

Alexandru Graur

Dezbateri

Diverse

DOOM2

DOOM3

Ionel Funeriu

Istoria regulilor ortografice

Incercari de indreptare

Indreptarul ortografic, editzia a V-a : Punctuatzia

Mioara Avram

Misterele cuvintelor

Punctuatzie

Rodica Zafiu

Rodica Zafiu : Pacatele limbii

Sextil Pushcariu : Limba romana (1940) - vol. 1