capcane semantice
Intro conferintza sustzinuta in fatza profesorilor de literatura prin anii ’60 ai secolului trecut, Tudor Vianu atragea atentzia k intaia conditzie pentru a analiza corect o poezie este sa intzelegi sensul cuvintelor din cuprinsul ei. Am citit textul conferintzei in studentzie shi de atunci urmaresc atent ideea in cele mai diferite imprejurari in care, ocazional, ma aflu. Relatez trei intamplari care dovedesc k, uneori, shcoala trateaza cu multa lejeritate subiectul.
1. Ma aflam cu familia la casa parinteasca de la tzara; intruna din zile, ne viziteaza un copil din vecini de vreo 9 ani; la indemnul sotziei, acesta ne recita o poezie invatzata la shcoala. Poezia incepea astfel: „Cerescule Tata, al meu suflet te doreshte". Sesizez k in loc de te doreshte, el zice: le doreshte. Intuiesc despre ce e vorba shi-l intreb: „Ce cere tata?”, la care el, mirat k nu intzeleg atata lucru: „cere scule, mai!”. Intzeleg imediat k, in bagajul sau lexical, derivatul ceresc(ule) nu figureaza shi atunci mintea lui de copil rezolva pe loc chestiunea: „Cere scule, Tata, al meu suflet le doreshte".
2. In satul cu pricina nu exista shcoala. Dimineatza, un autobuz poreclit de copii „Clopotzelul" i transporta pretz de vreo doi kilometri pana la shcoala din comuna vecina. Intruna din zile, acelashi copil se trezeshte tarziu shi „pierde" Clopotzelul. Vazandu-ma in curte, ma roaga sa-l duc cu mashina la shcoala. Accept shi pe drum aflu k nu apucase sa manance in dimineatza aceea. Nu am bani la mine shi ma necajesc k nu-l pot ajuta. El ma linishteshte insa rapid: „nu-i nimic, k in pauza totzi capatam chifle de la Doamna". Era cat pe ce sa uit episodul, dar nu mult dupa aceea, vizitandu-ne din nou, imi arata manualul de limba romana unde vad poezia Ce te legeni... Se lauda k o shtie pe de rost shi fara multa vorba incepe. Cand ajunge la versurile „shi se duc pe rand, pe rand, / Zarea lumii-ntunecand", nu-mi cred urechilor auzind continuarea: „shi se duc k chiflele / Scuturand aripele". Vorba lui Creanga: „Golatatea incunjura, dar foamea da de-a dreptul".
3. La o lectzie, in vederea obtzinerii gradului didactic I la care am asistat, un elev comenteaza poezia Lacustra a lui Bacovia. Ora de literatura era, cum se obishnuieshte in asemenea cazuri, perfect regizata. Copiii raspundeau mecanic la intrebari, se vedea de la o poshta k niciun fior liric nu-i cutreiera citind shi comentand poezia. La sfarshitul lectziei, ma adresez unui elev cam asha: „ploua atat de tare incat poetului i se pare k aude materia plangand; potzi sa-mi spui, ce intzeles are cuvantul pilotzii din versul « Pilotzii grei se prabushesc »?”. Raspunsul fu scurt: „aviatorii se prabushesc"! Constat imediat k profesoarei nu ia dat prin gand sa le explice k forma pilotzii este o varianta lexicala pentru pilonii care sustzin locuintzele lacustre. Cand, la discutzia lectziei iam sugerat profesoarei k ar fi bine sa precizeze sensurile cuvintelor din poezie inainte de a le vorbi elevilor despre ritmuri shi rime, despre metafore, metonimii sh.c.l., aceasta s-a aparat cu argumente extrase din metodologiile prafuite de prin cancelarii, care decid k explicatziile lexicale se fac la orele de gramatica, nu la cele de literatura.
Acestea sunt intamplarile. Concluziile le las pe seama dumneavoastra.
P.S. Formele articulate carele, carea ale pronumelui relativ care au disparut din limbajul cotidian, dar se bucura inca de oarecare frecventza in textele religioase. Imi amintesc cum, pe la 4-5 ani, cand parintzii m-au invatzat rugaciunea Tatal nostru, ajungand eu la pasajul: „carele eshti in ceruri", rosteam convins: „care leieshti in ceruri". Aflasem de la educatoarea mea k leul e sheful, fiind cel mai puternic intre fiare, shi eram convins k acesta... leieshte, adica domneshte peste celelalte animale. shi cine altul decat Dumnezeu putea sa domneasca (id est: sa leiasca) in cerul copilariei mele?
In Holorime-le sale, sherban Foartza a inventat poetic asemenea aglutinari, in „tentativa de-a suprima (nepedepsit) aerul dintre cuvinte". O strofa din volumul SHalul esharpele Isadorei:
Alb astru,-n cearcan, vanat, oare,
acolo, rana shia deschis?...
...A colora-n asha deschis
albastru,-ncearca,-n vanatoare.
SHi o varianta ulterioara a acestei strofe (din vol. Opera somnia):
alb astru,-n cearcan vanat, ori
margea-n privirea mea aprinde,
margean, privirea mea, a prinde,
albastru,-ncearca,-n vanatori!
Alte articole lingvistice
Alexandru Graur
Dezbateri
Diverse
- Calcuri greshite
- Despre majoritate
- Flexionarea cuvintelor compuse
- Forme de plural greshite
- Forme greshite ale cuvintelor
- Ghid de exprimare corecta
- Niciun sau nici un?
- Scara numerica
- Termeni de propaganda
DOOM2
- 0. Principalele norme ortografice
- 1.1. Literele
- 1.2. Semnele ortografice
- 2. Reguli de scriere shi de pronuntzare literara
- 3. Scrierea cu litera mica sau mare
- 4.1. Scrierea derivatelor, prefixelor shi sufixelor
- 4.2. Scrierea cuvintelor compuse
- 4.3. Scrierea locutziunilor
- 4.4. Scrierea grupurilor de cuvinte
- 5.1. Despartzirea grupurilor de cuvinte shi a abrevierilor
- 5.2. Despartzirea in interiorul cuvintelor
- 6. Cateva norme morfologice
DOOM3
Ionel Funeriu
- „carteziana e latina” (Ion Barbu)
- abrevieri buclucashe
- accentul I
- accentul II
- adaptare shi adoptare
- au mai patzit-o shi altzii
- auspiciu, auspicii
- baioneta din Bayonne
- casa, acasa, domiciliu
- computer
- Cristian Tudor Popescu versus Robert Turcescu
- dacisca domnului Roxin
- diminutive
- divortz, trivial shi carrefour sau despre 2, 3 shi 4
- duminica
- errare humanum est, perseverare diabolicum
- etimologii populare (I)
- etimologii populare (II)
- facliile latine
- ficat
- Gaudeamus
- germanisme
- grammar nazi(s) versus idealul perfectziunii
- hiperurbanism
- joi
- la poshta
- latina ginta e regina
- libertatea inseamna iertare
- luna shi luni
- management
- martzi, martzieni, martzishor...
- mass-media
- miercuri, marfa, mersi, iarmaroc…
- mujdei de usturoi
- naturalia non (sunt) turpia
- Nicolae
- nomen (est) omen
- nomen meum
- o intamplare lingvistica
- o polemica
- o provocare
- ogni abuso sará punito
- ortografie (I)
- ortografie (II): ortografie fonetica sau ortografie etimologica
- ortografie (III) sau unde-i lege nu-i tocmeala
- Pastila de limba
- peshti
- pishcot shi servus
- plagiat
- potica
- privighetoare, veioza, Revelion
- provocare
- rovinieta
- ruta, deruta, rutina
- sambata
- slavonisme
- sunatoare
- shapte, saptamana, hebdomadar
- turcisme
- tzine de tenis
- vineri
- Volvo — o mashina revolutzionara
Istoria regulilor ortografice
- Ortografie - 1871 Regule ortographice ale limbei romane
- Ortografie - 1899 Regulele ortografiei romane
- Ortografie - 1904 Regule ortografice
- Ortografie - 1932 Reforma ortografica din 1932
- Ortografie - 1954 Mic dictzionar ortografic
- Ortografie - 2005 - Ce e nou in DOOM2
Incercari de indreptare
Indreptarul ortografic, editzia a V-a : Punctuatzia
- 01. Introducere
- 02. Punctul
- 03. Semnul intrebarii
- 04. Semnul exclamarii
- 05. Virgula
- 06. Punctul shi virgula
- 07. Doua puncte
- 08. Semnele citarii (ghilimelele)
- 09. Linia de dialog shi de pauza
- 10. Parantezele
- 11. Punctele de suspensie
Mioara Avram
- 0. Prefatza
- Bibliografie shi abrevieri
- I. e sau ea?
- II. a sau e?
- III. a sau i?
- IV. e sau ie?
- IX. i sau i?
- V. ea sau ia (shi: eai sau iai, eau sau iau)?
- VI. h sau c(h) sau k(h)?
- VII. Cu sau fara h?
- VIII. i sau i (shi i sau iii)?
- X. ia sau iea, iia?
- XI. Cu sau fara i final?
- XII. i sau a?
- XIII. k sau c, ch, ck, q
- XIV. Cu sau fara -l
- XIX. s sau z?
- XV. n sau m
- XVI. oa sau ua
- XVII. q(u) sau c, ch, cu, cv, k
- XVIII. s sau sh?
- XX. w sau v, u?
- XXI. x sau cs (ks, cks), gz (cz)?
- XXII. y sau i, ai?
- XXIII. Litera unica sau repetata (dubla, tripla)?
- XXIV. Succesiuni nepermise sau cu folosire limitata
- XXIX. Numele de luni
- XXV. Un cuvint sau mai multe?
- XXVI. Cu sau fara cratima?
- XXVII. Majuscula sau minuscula?
- XXVIII. Abrevierile
- XXX. Despartzirea cuvintelor la capat de rind